A kevés RAM memóriával, de 64 bites processzorral rendelkezőknek ez a kérdés igen érdekes lehet, használjon 32 bites vagy 64 bites disztribúciót. Hát egy pár tesztel próbáltam ezt a témát feszegetni, választ találni a kérdésre.

Nézzük miről van szó. Egy AMD 2×4200+ CPU, 1,5GB DDR2, 160GB ATA, és 1GB 64bites ATI 6450 grafikus kártyás konfiguráció.  Tesztnek a Lubuntu 16.04 LTS-t vettem 32 majd 64biten. Mivel az Ubuntu és rokonai elég elterjedtek, multimédiára sokan használják, az Lxde ablakkezelő viszont takarékos de elég szép, mind kettő Lubuntut frissítettem teszt előtt. A PC-m az idén lassan belelép a 10 életévébe.

Az indulás mind a 32bites mind a 64 bites Lubuntu-nál  40 másodperc volt, viszont a RAM fogyasztás   32bit esetén 143MB melyből 20,8MB-o evet meg a rendszer felügyeleti eszköz, még a vetélytársnál 218MB volt az alapjárat melyből 22.7MB volt a rendszer felügyeleti eszköz.

Először YouTube-ozni próbáltam Mozillával 360p majd 720p-s képminőségben, 64biten sokkal jobban ment kissé nagyobb RAM fogyasztás mellett, jóval kevésbé terhelte a processzort. Főleg HD videóknál mutatkozott meg a különbség a 64bit előnyére. Mindig hagytam, hogy a processzor terheltség mérő lenyugodjon és akkor vettem az értéket.

Azután a játékok jöttek melyből 2 letöltött volt és kettő a tükörszerveröl telepített, de mindenhol egyforma volt az eredmény kivéve a Torcs-ot mely csomagkezelőből lett telepítve és 1280×1024-es képfelbontásban ugyanazon helyen jobb eredményt mutatott, főleg a kritikus pontoknál, és induláskor ahol egyszerre sok autó és effektus van látszódott különbség. Ennél az egy játéknál 64bit előny volt a pálya többi részénél szinte ugyanaz a 20-30FPS néha 50, a szintén csomagkezelőből telepített Assault Cube-t nem is írtam a listára hisz eredménye teljesen megegyezett az Urban Terror-éval melyet szintén 1280×1024-es képfelbontásban próbáltam. Xonotic-nál mely 1024×768-ban ment, két érték között ugrált egy alacsonyabb és egy magasabb mindkettőt beírtam. Itt csak pillanatnyi FPS felugrások voltak melyet szintén lejegyeztem.

Multimédiában nem vettem észre különbséget, szinte megegyezett az eredmény de konvertálásban már volt változás. Kicsit a 64bit jobbnak bizonyult.
Itt meg kell említenem, hogy a 7 perc 10 másodperces HD 220MBos mpg videofájlból 145.5MB-os mp4-es ugyanolyan minőségű fájlt kaptam, vagyis érdemes konvertálgatni a videóinkat.

Összesítésként az interneten látszódik legjobban a 64bites rendszer előnye és akkor sem lépte túl a memóriakorlátokat, igaz egyszerű ablakkezelővel nem sok böngésző ablak megnyitásával ki tudjuk használni az előnyöket akár 1GB RAM-mal is. Mivel a Facebook sok komponensből áll, sok dolgot tölt be, JavaScriptek, képek, reklámok, csevegő, és egyéb tartalmak érezhetően gyorsabban reagált a Mozilla 64bit alatt mint 32biten.
Játékoknál igazi az lett volna ha legalább 10 játékot telepítek de 2 disztribúción ez rengeteg idő lett volna. Nagy különbség nincs, de könnyen meglehet azért mert csak az indítófájl 64bites a többi az maradt 32, azért a Torcs-nál volt különbség a 64bit javára. Szerintem a jövő itt is a 64bit felé irányul, de Linux alatt még nem nagyon észrevehető.
Konvertálásnál ha nem is sokkal de szintén a 64bit nyert, azért egy több órás videónál össze jönnek a megtakarított percek. Akinek nem fontos hogy modern ablakkezelője legyen 1GB RAM-mal simán használhat 64bites disztribúciót, főleg ha internetezik akkor még ajánlott is A modernebb ablakkezelők több RAM-ot esznek így kevés fog maradni a játékra vagy internetezésre, még 32 biten is szűkölködhetünk a memóriánkkal, de ha mégis valami szemfényvesztőbbet szeretnénk lehet jobb ha maradunk a 32bitnel hiszen a sima Lxde-nél is 70MB többletfogyasztás volt, és minden újabb 64bites programnál ez csak hatványozódik, példa erre a YouTube-ozás.

Megosztás