A következő fordításban a Red Hat-ról olvashattok.

Az eredeti bejegyzés címe: What makes Red Hat the king of Linux? The $615 million question. (Mi teszi a Red Hat-ot a Linux királyává? A 615 milliós kérdés.)


A Red Hat-ot a Linux “királyának” is hívom bizonyos okok miatt. A második legrégebbi Linux cég amelynek negyedéves bejelentése alapján csaknem 615 milló dollár tiszta haszna van, és egyben 18%-os méltó növekedést is magukénak tudhatnak, ami több mint a tavalyi évben. Ha kerekíteni akarnánk, akkor a 2016-os évre már valahol a 2.4 milliárd dollárnál tart a cég. Hihetetlen az is, hogy ezeket az “értékeket” tiszta, és egyben nyílt forráskódú megoldásokból produkálják, ami ugyebár azt jelenti, hogy bárki másolhatja illetve terjesztheti a forráskódokat.

Habár a nyílt forráskód nagy mértékben korlátozza a Red Hat növekedését, mégis azt mondhatnánk, hogy hát jól van ez így.
Emlékszem egy inetrjúra, amit Jim Whitehurst-al, a Red Hat vezérigazgatójával készítettem aki a következőket mondta: ” Vezérigazgatóként a Red Hat-nál az jelenti a legnagyobb nehézséget, hogy a vállalatnak több lehetősége mint erőforrása van. Ha a nyílt forráskód szabadalmaztatott technológia lenne illetve ha csak a Linux részével mint RHEL-el foglalkoztunk volna, akkor a 20 milliárdos bevétel helyett, 2 milliárdos haszna lenne összesen a vállalatnak.”


A Red Hat új üzleti modellje

A Red Hat kiállt az új üzleti modellje mellett amely Linux-ra és a nyílt forráskódokra épült, és eltávolodott az ilyen “kávésbögre” árusítás effektusoktól, és megkezdte az előfizetés-alapú modelljét. Nem meglepetés, hogy mindezek után a javak nagyrésze mint a “kenyér” és a “vaj” a Red Hat-nál maradt, aminek köszönhetően pedig az előfizetői tábor 19%-kal növekszik évről-évre és 543 millió dolláros hasznot hoz.

Mára már sok új Linux cég mint például a CoreOS is ugyanezt a modellt követi. Sőt még a tulajdonosi cégek is hasonló modellt alkalmaznak: nézd meg például az Adobe Photoshop-ot és más alkalmazásokat is. A Microsoft is hasonló üzleti modellel állt elő a “Productivity Suite” személyében.

De nem csak az üzleti modell tette a Red Hat-ot az egyik legsikeresebb Linux céggé. Sok más “részlegen” is megmutatkozik a Red Hat sikere.
A Red Hat eltolódott és nagy hangsúlyt fektetett a szerver-kliens és mobil-felhő alkalmazásokra amit a 2014-es év is jól mutat hiszen az “OpenStack” és “Docker” alkalmazások ebben az évben kerültek bevezetésre. Úgy is lehetne írni, hogy jó helyen voltak jó időben.

Azonban, csak a “házon belüli” technológiákra ökológiai szempontból nem lehet építeni, túl időigényesek. Annak érdekében, hogy új képességeket sajátítsanak el a Red Hat különböző cégek “mintáit” kezdte elsajátítani mint például a Makara (később OpenShift néven vált ismerté), vagy a FeedHenry és Ansible…Ez így talán kifizetendő. Még ha a Red Hat hiányzott is a Wall Street-ről, szerintük ez látványos haladás volt.

Ami még ennél is fontosabb, hogy a Red Hat minden szoftvere tiszta és nyílt forráskódú. Nincsenek védett kódjaik a technológiáknak. Ugyanakkor a Red Hat az egyik vezető támogatója számos nyílt forráskódú technológiának, többek között magának a Linux kernelnek is.

Egy korábbi interjúban, Whitehurst a következőket hangsúlyozta: ” A közösség számunkra az első. Mi az “upstream” politikáját követjük. Minden amit teszünk az csak egy része akik vagyunk, és amit csinálunk. Mindig azt azt mondjuk, hogy nem lehet konfliktus az “upstream” és a közösség között, hiszen a közösség a vállalat, azaz mindannyian benne vagyunk.”

A Red Hat nagy példaképe lehet más cégeknek, akik szeretnének pénzt kereseni a nyílt forráskódból, hiszen a nyílt forráskód az egyetlen járható út a vállalati világban.
Madhura Maskasky a Platform9 társalapítója a következőképpen fogalmazott: ” Vége a jogtiszta szabadalmaztatott technológiai időknek.”

Mindezek együttes növekedése eredményezte, hogy a piacon a Red Hat lett a “Linux királya”.


Szerkesztői Vélemény

A fordítást nem azért csináltam, hogy reklámozzam a Red Hat és alkalmazásait. Gyakorlás képpen szoktam fordítani, és olykor belefutok “nehezebb” szövegekbe de próbálom minél részletesebben visszaadni a tartalmat számotokra. Az eredeti bejegyzésben – ahogy már említettem – voltak nehezen fordítható részek, amiket esetleg megtévesztő vagy ellentmondó szövegeként olvashattok. Értem én itt, hogy a Red Hat “mekkora cég” közben meg más cégek “mintáit” veszi alapul. Ez megint nézőpont kérdése, ki hogy látja. Csak azért írom le ezeket a gondolatokat, mert nagyon de! nagyon sok olyan olvasó akad, aki nem tud bizonyos mondatokon “átlépni”. A legelső dolog az, hogy “beleköt” és megpróbál “érvelni” dolgokra. Ez sajnos hazai mentalitás. (Akinek nem inge, nem veszi magára.)

Eredeti bejegyzés a következő linkre kattintva érhető el: RedHat

Megosztás